استراتژی تبلیغاتی؛ سنگ‌بنای آغار تبلیغات

استراتژی تبلیغاتی
استراتژی تبلیغاتی به معنی تدوین طرح برای متقاعد کردن مشتریان به خرید محصول یا خدمات شما است. عناصر اصلی این طرح می‌تواند شمال موارد زیر باشد:
۱٫ محصول و مزایای آن
۲٫ شناخت مشتریان و ویژگی های آن‌ها
۳٫ مزایای نسبی استفاده از مسیرهای جایگزین که به سبب آن مشتری می‌تواند از محصولات شما با خبر شود
۴٫ بهینه‌سازی و نتیجه‌گیری نهایی با توجه به محدودیت بودجه
این بدین معنی است که اهداف باید روشن باشد، محیط باید به درستی درک شود و انتخاب‌ها باید بر اساس منابع موجود انجام شود. ارزیابی موثر محصول، تعریف بازار، تجزیه و تحلیل رسانه‌ها و انتخاب بودجه از عوامل موثر بر یک طرح مطلوب است. به خاطر داشته باشید که شما هرگز نمی‌توانید یک طرح تمام‌عیار داشته باشید، زیرا منابع شما محدود است.
یک استراتژی تبلیغاتی باید پشتیبان طرح بازاریابی باشد که آن‌هم به نوبه خود طرح کسب و کار شرکت را پشتیبانی می‌کند.
هر استراتژی تبلیغاتی دارای دو بخش است:
بخش نخست- ارزیابی(چه می‌گذرد؟)
مشخص کنید در بازار چه می‌گذرد؟ تاریخ، گرایش عمده و وضعیت فعلی بازار چیست؟ تهدیدها و فرصت‌های بازار کدامند؟ و آینده بازار با محصول، رقبا و و رفتار مصرف‌کننده چه می‌‌شود؟
بخش دوم: اقدام(چه باید کرد؟)
تعیین کنید مشتری شما در مهم‌ترین فرصت‌ها و مشکلات چه عکس‌العملی باید نشان دهد. با توجه به روند رقابت، فن‌آوری و و رسانه‌ها چه اقدامی باید انجام داد. به‌ویژه اینکه شما چگونه با تبلیغات به این مسائل می‌پردازید؟ مثلا شما اقدامات خود را چگونه انجام می‌دهید؟ استفاده از نام تجاری، بازاریابی مستقیم یا پلت فرم‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و…

تدوین استراتژی

بیانیه موقعیت

استراتژی‌های رسمی تبلیغاتی بر مبنای “بیانیه موقعیت” تدوین می‌شوند. یک اصطلاح فنی که معنی ساده آن این است که محصول یا خدمات شرکت چیست. تفاوت آن با محصولات و خدمات رقبا چیست و به کدام ابزار به دست مشتری خواهد رسید.
یک بیانیه خوب به صنعتی اشاره دارد که خواهان مفهوم محصول است. یعنی مجموعه‌ای از ارزش‌هایی که محصول و خدمات و چارچوب‌های ارتباطی در آن جای می‌گیرد. نتیجه مفهوم محصول یک چاقوی دسته زنجان با یک جفت دمپایی حمام صورتی بسیار متفاوت خواهد بود. مفهوم محصول هدایت کننده محتوای کپی، تصاویر و پیامی است که در تبلیغات حقیقی استفاده می‌شود(copy platform). بیانیه موقعیت همچنین به طور ضمنی شامل مشخصات مشتری هدف و دلیل اینکه چرا او این محصول یا خدمات را خواهد خرید می‌شود. در مرحله بعد، اطلاعات بیشتری در مورد “مشتری هدف” است که به صورت استراتژی نهایی تدوین می‌شود.

مشتری هدف

مشتری هدف ترکیب پیچیده‌ای از افراد است. در درجه اول شامل افرادی است که سرانجام محصول را می‌خرند. سپس شامل افرادی می‌شود که در شرایطی خاص تصمیم می‌گیرند که چه محصولی باید بخرند(اما واقعا نمی‌خرند). و در در نهایت، شمال کسانی است که خرید محصول را ترغیب می کنند(فرزندان، همسر و دوستان). در عمل صاحبان کسب و کار کوچک، که به مشتریان خود نزدیک‌اند، احتمالا می‌دانند که چگونه آزانس تبلیغاتی را از مشتریان هدف خود آگاه کنند.

رسانه‌های ارتباطی

هنگامی که محصول و بستر درک شد و مشتری هدف مشخص شد، باید راه‌های رسیدن به مصرف‌کننده ارزیابی شود. این مرحله تعیین رسانه‌های ارتباطی است. برخی از کانال‌های عمده در دسترس صاحبان کسب و کار در زیر آمده است:
۱٫ چاپ(در درجه اول مطبوعات)
۲٫ ویدئویی و تلویزیونی(تیزر و مستند تبلیغاتی)
۳٫ صوتی و رادیویی
۴٫ شبکه جهانی وب(اینترنت)
۵٫ ایمیل مستقیم
۶٫ شبکه‌های اجتماعی مجازی
۷٫ تبلیغات محیطی(بیلبوردها، تبلیغات در حمل و نقل عمومی و…)
هر یک از کانال‌های فوق دارای مزایا، معایب و الگوهای هزینه‌ای خود هستند. یک مرحله بسیار مهم در تدوین استراتژی تبلیغاتی نحوه انتخاب ابزار مناسب، با توجه به محدودیت‌های بودجه، برای رسیدن به بیشترین تعداد مصرف‌کنندگان با پیام مناسب فرمول‌بندی شده است.

پیاده سازی

کمپین تبلیغاتی از استراتژی متفاوت است اما این استراتژی است که پیاده‌سازی را هدایت می‌کند. بنابراین در تمام طبقات سازگاری با استراتژی بسیار پسندیده است. تمام جنبه‌های کمپین تبلیغاتی، از جمله کپی، آثارهنری، تصاویر و موسیقی، باید منعکس کننده استراتژی باشد. هنگامی که از کانال‌های متعدد مانند چاپ، تلویزیون و اینترنت استفاده می‌کنید، برای رسیدن به انسجام حداکثری بسیاری از تبلیغات موثر باید حول یک موضوع وحدت‌بخش بیان شوند. به صورت یک تصویر، شعار تبلیغاتی یا ترکیبی که متمرکز شده است بر تمام عناصر که در نهایت به مصرف‌کننده می‌رسد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.