اکسیر؛ برند ملی عسل و محصولات زنبورداری

برند-اکسیر-عسل-و-محصولات-زنبور-عسل
شانزدهم مهر ۱۳۹۴ از نخستین نشان تجاری کیفیت محصولات و فرآورده‌های زنبورداری کشور، اکسیر، رو نمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بهزاد بانکی پور در مراسم افتتاح این فروشگاه و رونمایی از نخستین نشان تایید کیفی عسل به نام اکسیر با اشاره به اینکه امروز نخستین فروشگاه زنجیره ای صنعت زنبورداری کشور افتتاح شد افزود: هدف از تاسیس فروشگاه و ایجاد نشان تایید کیفی عسل استقرار نظام کنترل کیفی دقیق در تایید سلامت و کیفیت این ماده ارزشمند غذایی است.
وی گفت: در این فروشگاه های زنجیره ای عسل هایی که نشان تایید کیفی اکسیر را دریافت می کنند بصورت مستقیم از تولید به مصرف با قیمت مناسب عرضه می شود.

مدیر کل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور گفت: این نشان در اصل نخستین برند ملی عسل کشور است که تمام عسل های تولیدی کشور پس از ارزیابی در آزمایشگاه مرجع هلوگرام نشان کیفی را دریافت می کند و پس از آن در فروشگاه های زنجیره ای اتحادیه زنبورداران کشور با قیمت عادلانه توزیع می شود.

جای خالی اکسیر

شما با چه معیاری عسل می خرید؟ احتمالا با دستفروش های عسل برخورد کرده‌اید که مدعی هستند خودشان تولید کننده عسل هستند.شاید هم آگهی های دست‌نویس تبلیغ عسل ۱۰۰ درصد طبیعی از دل کوه‌های سبلان در مغازه، کوچه و خیابان یا حتی روی داشبورد اتومبیل مسافرکش ها توجه شما را جلب کرده است. آیا شما به صحت و سقم این ادعاها را تشخیص دهید؟

راه‌های تقلب در عسل متنوع است و تشخیص عسل خوب بسیار دشوار. شما هر قدر هم حرفه ای باشید تنها می توانید عسل دست‌ساز را از عسل طبیعی تشخیص دهید اما تشخیص عسلی تجاری تقلبی از عسل طبیعی توسط انسان تقریبا ناممکن است. فقط آنالیز آزمایشگاه می تواند چاره گشا باشد. شاید بهتر باشد عسل را از فروشگاه‌ها و برندهای معتبر تهیه کنید. برند شناخته شده برای تهیه عسل می تواند راه حل مناسبی باشد. اما آیا می  به سادگی از میان برندهای گوناگون عسل آنچه را که می پسندید برگزینید؟

رونمایی از برند ملی عسل اکسیر خبر خوبی برای خریداران عسل است و شاید بسیاری از مصرف کنندگان عسل را از سردرگمی نجات دهد. زیرا تمام عسل‌های صاحب نشان تایید کیفیت اکسیر در آزمایشگاه آنالیز شده و کیفیت آن مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرد.

فروش و صادرات

در حالیکه محصولات زنبورداری بسیار مرغوبی در ایران تولید می‌شود اما ایران سهم ناچیزی از صادرات عسل به کشورهای دیگر دارد. این امر می تواند حاصل ضعف برندسازی این محصول و بسته بندی های نامرغوب باشد. خبر تاسف بار این است که در سال‌های اخیر عسل ایرانی در ترکیه بسته بندی می شود و به عنوان محصول کشور ترکیه به سایر کشورهای دنیا صادر می شود. می توان گفت عدم بهره‌گیری از بسته بندی و تبلیغات مناسب بزرگترین نقطه ضعف صادرات محصولات ایرانی است. نکته ای که برند اکسیر به آن توجه دارد و قصد دارد برای صادرات عسل ایرانی روی بسته‌بندی و تبلیغات مناسب تمرکز کند. در مجموع تولد نشان تجاری اکسیر را می توان برای تولید، فروش و صادرات عسل به فال نیک گرفت.‌

نام تجاری اکسیر

کلمه اکسیر در فرهنگ معین در سه مفهوم به کار رفته است: ماده ای که ماهیت اجسام را تغییر دهد و با ارزش تر سازد مثلاً مس را طلا سازد، هر چیز مفید و کمیاب، دارویی که به عقیده قدما هر مرضی را علاج می کرد. در فرنگ سخن نیز این واژه معادل واژه کیمیا معرفی شده است. این واژه معرب واژه یونانی  elixir به معنی کیمیا است. و همچین این کلمه را به عنوان کمیاب نیز معرفی کرده‌اند. هر چند که این کلمه ریشه‌ای یونانی دارد اما در متون قدیمی فارسی بسیار به کار رفته و در زبان روزمره فارسی کلمه‌ای رایج است و جوهر یا دارویی شفابخش را تداعی می‌کند. انتخاب واژه اکسیر به عنوان برند عسل با نگاه بر صادرات این محصول به نظر هوشمندانه است زیرا این واژه دو سیلابی در بسیاری از زبان‌های دنیا، به ویژه با ریشه‌های لاتین، تلفظی آهنگین و گوش‌آشنا دارد.

طراحی لوگوی اکسیر

لوگوی اکسیر یک آبجکت شش‌پر است که تداعی کننده زنبور عسل است و داخل این آبجکت طرحی از زنبور عسل در فضای نگاتیو نقش بسته است و تایپوگرافی نام تجاری اکسیر در زیر این لوگو حک شده است. در مجموع لوگوی اکسیر به صورت فلت طراحی شده است و برای همین می‌تواند برای استفاده در فضاهای گوناگون تبلیغاتی به ویژه برای وب سایت و تبلیغات در فضای مجازی مناسب باشد.

رنگ بندی لوگوی اکسیر، آنچه که در روز رونمایی از برند اکسیر ارائه شده است، یک لوگوی مشکی بر بستر یا بک‌گراند زرد است. و البته زنبور داخل شش پر به رنگ سفید است. ترکیب زرد و مشکی بالاترین کنتراست رنگی را دارد و همین موضوع لوگوی اکسیر را بسیار چشمگیر کرده است. رنگ زرد در لوگوی اکسیر علاوه بر اینکه مستقیما اشاره به محصول برند یا همان عسل دارد، از نظر روانشناسی رنگ‌ها نماد خلاقیت، امیدواری و احتیاط است. همچنین رنگ زرد به عنوان رنگی اشتهاآور شناخته می‌شود و مناسب برای معرفی یک محصول خوراکی است.

شاید تنها نکته منفی در استفاده از رنگ زرد در پس زمینه لوگوی اکسیر این است که چشم را خسته می کند. استفاده بیش از حد این رنگ در فضای بک گراند چاپی یا بک گراند مانیتور ممکن است سبب خستگی چشم کاربر شود. در نگاه اول به لوگو در روز رونمایی برند اکسیر این پرسش نیز مطرح می شود که لوگوی اکسیر چگونه می تواند مستقل و بدون حضور در بک گراند زرد و در بسترهای محتلف هویت خود را بازنمایی کند؟ البته پاسخ این پرسش را می توان به زودی و در تبلسغات و بازنمایی های آتی لوگوی اکسیر مشاهده کرد.

اکسیر
رونمایی از نخستین نشان تجاری کیفیت محصولات و فرآورده‌های زنبورداری کشور
Starts: 10/28/2015
تهران, تهران
IR

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.