خندوانه یک برنامه تبلیغاتی مشارکتی

خندوانه-تبلیغات
بدون شک خندوانه یکی از موفق‌ترین برنامه‌های تبلیغاتی و مشارکتی تلویزیونی است و به همین دلیل برآن شدیم تا در وبلاگ کانون تبلیغاتی خط هفتم چند خطی درباره خندوانه و تبلیغات در آن بنویسیم.
همانطور که در ابتدا اشاره کردیم خندواونه یک برنامه تبلیغاتی مشارکتی است. اما برنامه مشارکتی تبلیغاتی در تلویزیون چیست؟ برنامه‌های مشارکتی برنامه‌هایی هستند که بر مبنای بودجه حامی برنامه ساخته می‌‍شود و این برنامه‌ها بر اساس میزان بودجه تخصیص یافته از سوی شرکت یا گروه حامی برنامه میزان مشخصی از تبلیغات را در اختیار حامی قرار می‌دهند یا به اصطلاح آنتن‌فروشی می‌کنند. خندوانه نیز هر روز به طور مشخص از *۷۸۰# به عنوان حامی مالی برنامه یاد می‌کند.

خندوانه و رقابت با برنامه نود

اینکه خندوانه به عنوان یک برنامه استندآپ کمدی در شبکه نسیم، یک شبکه تلویزیونی کمتر شناخته شده، به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های صدا و سیما تبدیل شود امری است کم سابقه. رامبد جوان تهیه کننده و مجری این برنامه که تجربه بالایی در ساخت تیزرهای تلویزیونی داشته است با تولید یک برنامه شبانه با محوریت استندآپ کمدی و کلمه کلیدی “خنده” توانست به چنان مقبولیتی دست یابد که برخی از سایت‌های خبری با اتکا به کم شدن اس ام اس های بینندگان در برنامه نود مدعی شدند که خندوانه گوی سبقت را از برنامه نود به عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی ربوده است. قیاس بین مخاطبان خندوانه رامبد جوان با برنامه نود عادل فردوسی‌پور بدون دسترسی به آمار دقیق دشوار به نظر می‌رسد. اما بی‌شک از منظر محبوبیت و تعداد بینندگان، خندوانه به عنوان یک برنامه جدید در یک شبکه جدید وارد رقابت جدی با برنامه نود عادل فردوسی‌پور با هفده سال سابقه اجرای برنامه شده است. اما حضور عادل فردوسی‌پور به عنوان محبوب‌ترین مجری تلویزیونی ایران در برنامه خندوانه به یکی از جذاب‌ترین و پر مخاطب‌ترین برنامه‌های خندوانه تبدیل شد. جذابیتی در حد نشتن و گپ و گفت دو رقیب رسانه‌ای بزرگ.

حضور شخصیت عروسکی جنان‌خان

البته رشد محبوبیت خندوانه پس از خلاقیت رامبد جوان در طرح و ایده برنامه خندوانه به شخصیت عروسکی جناب‌خان ارتباط دارد ورود جناب خان با صدا پیشگی محمد بحرانی به برنامه خندوانه به این برنامه گرمی بیشتری بخشید. حتی شخصیت جناب خان به شخصیتی محبوب در فضای مجازی تبدیل شد و بسیاری از کاربران اینترنت که به هر دلیل به شبکه نسیم دسترسی ندارند قسمت‌های برنامه خندوانه با حضور جناب‌خان را از اینترنت دانلود کرده و نگاه می‌کنند. با نگاه در کلمات کلیدی جستجو شده در گوگل می توان محبوبیت بی‌نظیر شخصیت جناب‌خان را دریافت.

مسابقه خنداننده برتر و تبلیغات موثر

رامبد جوان نمی‌خواهد سیر صعودی محبوبیت برنامه خندوانه قطع شود یا برنامه افت کند. به همین دلیل هر از چندی با یک ایده جدید رونق را به خندوانه تزریق می کند. یکی از این ایده‌ها بدون شک برگزاری مسابقه خنداننده برتر است. طرحی هوشمندانه که با یک تیر دو نشان می‌زند. طبیعتا مهم‌ترین هدف مسابقه خنداننده برتر جذب مخاطبان بیشتر و نگاه داشتن مخاطبان پای برنامه تلویزیون است. اما در پشت این مسابقه خندوانه یک هدف تبلیغاتی نیز نهفته است؛ بینندگان باید برای رای دادن وارد سامانه خرید شارژ *۷۸۰# شوند و به خنداننده مورد علاقه خود رای دهند. و شاید این بهترین نوع تبلیغ برای این سامانه باشد. بییندگان تهییج می شوند که برای رای دادن وارد سامانه شوند و از نزدیک با امکانات این سامانه آشنا می‌شوند. هرقدر رقابت داغ‌تر می شود پیام تبلیغاتی حامی مالی برنامه بیشتر به مخاطب می‌رسد. به یاد داشته باشید که رقابت بین امیر مهدی ژوله و امین حیایی آن‌قدر بالا رفت که کار برای رای گیری به شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک و تلگرام کشید. سامانه *۷۸۰# امکانی نیز برای مشاهده زنده نتیجه‌ها فراهم آورده بود. حالا شما تصور کنید که هواداران سرسخت هر کدام از شرکت‌کنندگان خنداننده برتر خندوانه روزی چند بار فقط برای مشاهده نتایج وارد سامانه *۷۸۰# می‌شدند؟ به نظر می‌رسد که داغ شدن رقابت شرکت کنندگان خنداننده برتر خندوانه تا مدت‌ها برای این سامانه موثرترین تبلیغات محسوب می‌شود.

خندوانه فضای تبلیغاتی مورد علاقه برندها

با محبوب‌تر شدن هرچه بیشتر خندوانه می‌بینیم که تعداد برندها و شرکت‌هایی که رامبد جوان در هر برنامه به عنوان تبلیغات از آن‌ها نام می‌برد بالاتر می‌رود. بر اساس یک قاعده تبلیغاتی هرقدر تعداد مخاطب یک برنامه بالاتر می‌رود قیمت آنتن این برنامه هم بالاتر می‌رود. خندوانه این روزها با بالارفتن محبوبیتش بر عیارش افزوده شده و می تواند تبلیغات بیشتری جذب کند. جدا از تبلیغات پیش و میان برنامه خندوانه برندها و نشان‌های تجاری گوناگونی که به خندوانه راه یافتند. از میان این برندهای تازه وارد، به نظر می‌رسد سایت دیجی کالا سرمایه‌گذاری بیشتری برای دیده شدن در برنامه خندوانه کرده است و تبلیغات بیشتری به برنامه خندوانه می‌دهد. دور از ذهن نیست که در فصل‌های آینده سایت دیجی کالا به حامی اصلی خندوانه تبدیل شود.
با تمام این گفته‌ها باید ظهور یک شوی تلویزیونی تبلیغاتی موفق و پرمخاطب را به فال نیک گرفت. خندوانه علاوه بر بها دادن به ماهیت وجودبرنامه خود که یک برنامه مشارکتی تبلیغاتی است سعی در فرهنگ‌سازی نیز دارد. کلمات کلیدی خیریه، خوشحال کردن مردم، صرفه‌جویی در مصرف آب و کتابخوانی کانون این فرهنگ‌سازی را تشکیل می‌دهد.

خندوانه
برنامه تلویزیونی استندآپ کمدی خندوانه
Duration: 1 hours: and 30 minutes
IR

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.