صفحه نخست سایت می‌تواند درآمدزا باشد!

صفحه نخست سایت
بی‌شک صفحه نخست سایت شما مهم‌ترین صفحه در کل وبسایت شماست. سئوال اینجاست: آیا شما قدرت صفحه نخست سایتتان را افزایش می‌دهید؟ برای بیشتر وبسایت‌ها، جواب صادقانه “نه” است.
چرا اینگونه است؟ چرا صفحه نخست سایت‌ها در اجرای هدف غایی صاحبانشان شکست می‌خورند؟
علل زیادی وجود دارد. صفحه نخست سایت‌ها اغلب میدان نبرد منافع رقابتی، ملغمه‌ای از استراتژی‌های نامتمرکز، ویترینی برای طراحی‌های مجددِ بد اجرا شده و در کل نمایشی از پریشانی مطلق هستند. به همین علت صفحه نخست سایت شما مهم است.

چرا صفحه نخست سایت شما مهم است

برای بیشتر وبسایت‌ها، صفحه نخست سایت دسترسی مستقیم و سازمان یافتۀ بیشتری نسبت به سایر صفحات وبسایت دارد. برای اثبات این نکته اولین سایتی را که در گوگل آنالیتیک نمایش داده شد بررسی کردیم. صفحه نخست آن ۸۰ درصد ترافیک بیشتری از دومین صفحۀ پرترافیک سایت داشت.
سایتی که تحلیل و بررسی کردیم بیش از ۹۰۰۰۰ صفحه دارد و صفحه نخست سایت آن بیش از ۱۸ درصد همۀ بازدیدها را دریافت می‌کند.
وقتی از نزدیک و بادقت بیشتری نگاهی به اطلاعات آن انداختیم دیدیم که نه تنها صفحه نخست سایت ترافیک بالایی دارد، بلکه ترافیک تخصصی بالایی هم دارد. بعنی جدای از ۹۰۰۰۰ صفحه، صفحه نخست سایت به تنهایی ۲۰ درصد از بازدیدکننده‌های تخصصی سایت و حساب‌های کاربری ۴۶ درصد از ورودی‌های سایت را به خود اختصاص می‌دهد.
علاوه بر آن، میزان پرش از روی صفحۀ نخست سایت کمتر است(۲۳ درصد) و زمان توقف در این صفحه بالاتر از دیگر صفحات سایت است.
این فقط یک مثال بود. بیشتر وبسایت‌های معمولی احتمالاً نتایج مشابهی دارند.
این اعداد چه چیزی به ما می‌گویند؟ پیامشان ساده است؛ صفحه نخست سایت شما مهم است! صفحه نخست سایت شما ورودی همۀ وبسایت شماست؛ در صف اول برندینگ شماست؛ خودِ خود شماست!
حالا ما می‌خواهیم دقیقاً به شما بگوییم که چطور صفحه‌تان را برای بالاتر بردن درآمدتان طراحی کنید.
از زمانی که متوجه اهمیت صفحه نخست سایت خود شدید باید تلاش کنید آن را بهبود بخشید تا سود بالاتری به دست آورید. این مقاله به شما خواهد گفت چطور.

مشخص کنید که چرا اصلاً وبسایت شما وجود دارد

گرچه تردید داریم با لیستی از “اثبات وجود” شروع کنیم اما نمی‌توان در این مورد کمکی کرد. واقعیت اینست که هر وبسایت موفقی یک هدف مشخص دارد. بسیاری از صفحات وب که فضای اینترنت را اشغال می‌کنند اهداف کمی را اجرایی میکنند. اگر کسب و کار شما هدفی دارد پس وبسایت شما باید در خدمت آن هدف باشد. قرار است چه خدماتی ارائه کنید؟ برای مثال می‌خواهید سایت دانلود رایگان ایجاد کنید؟ باید مشخص کنید؛ دانلود موزیک، دانلود عکس یا دانلود فیلم یا شاید هرسه! هرچه فیلد شما تخصصی‌تر باشد و روی موضوعی خاص متمرکز باشید بهتر می‌توانید همه‌ی جوانب آن را به خوبی بپرورید. از پراکندگی و بی نظمی در سایت خود بپرهیزید. مثلا اگر قرار است هم دانلود فیلم داشته باشید، هم دانلود عکس و هم دانلود موزیک، آن‌ها را دسته‌بندی کنید و برای هرکدام به مقتضای نیاز مخاطبان برنامه‌ریزی کنید.
نکته: به‌جای اطلاعات‌گرا بودن، عمل‌گرا باشید. هدف ناگفته‌ی بسیاری از صفحات وب افزایش اطلاعات و آگاهی برای برندشان است. این خوب است، اما نه قابل پیگیری‌ست و نه قابل اندازه‌گیری. بهترین راه برای بالابردن آگاهی بازدیدکنندگان از نام تجاری این است که کاری برای بازدیدکنندگانتان انجام دهید. مثلاً ایمیلشان را در سایت ثبت کنند. یک کاغذ سفید دانلود کنند. فرم پر کنند. یک موسیقی دانلود کنند. دانلود عکس کنند یا هر کار دیگری.
یکبار که شما هدف سایتتان را تعیین کنید آماده خواهید بود که مدام آن را ارتقا دهید. به زودی ثبت نام نقدی را هم شروع خواهید کرد.

توجه کنید که کل صفحه شما روی یک عمل واحد متمرکز باشد

از آنجاکه که شما حالا برای صفحه خود هدف دارید صفحۀ نحست وبسایت شما می‌تواند روی آن هدف متمرکز باشد.
چطور این کار را انجام دهید؟ این بستگی به محصول یا خدماتی دارد که ارائه می‌کنید. ما اینجا چند راهکار متداول را به شما پیشنهاد میکنیم:
در هرجایی از سایتتان جایی برای پاسخگویی سریع(CTA: call to action) درنظر بگیرید. تا زمانی که جایی برای CTAها داشته باشید بسیاری از کمبودهای صفحه نخست سایت شما حل خواهد شد.
کلیدهای پاسخگوی فوتی و فوری و بزرگی ایجاد کنید. متن CTAها مهم هستند، اما دکمه‌ها تأثیر بیشتری دارند.
از یک پنجره برای دریافت آدرس ایمیل‌ها استفاده کنید.
از یک “نوار سلام” استفاده کنید.
یک فرم در ستون کناری یا در سرصفحه، جایی که بازدیدکنندگان سایت بتوانند به راحتی آن را ببینند، قرار دهید.
شماره تماس خود را در سرصفحه سایت درج کنید.
روش‌های زیادی وجود دارد اما اساس کار یکی است: تمرکز تمام صفحه بر روی تنها یک عمل.

یک دلیل قانع‌کننده ایجاد کنید تا کاربر کلیک کند

کاربرها فقط زمانی کلیک می‌کنند که دلیل خوبی برای این کار داشته باشند. CTAها به تنهایی تغییر ایجاد نمی‌کنند.
چه چیزی کاربر را ترغیب به کلیک کردن می‌کند؟ تحقیقات مفصلی در پاسخ به این سؤال انجام شده، اما خوشبختانه فقط لازم است که شما چند اصل اساسی را رعایت کنید.
کنجکاوی برانگیزید. کاری کنید که بازدیدکننده شگفت‌زده شود و از خود بپرسد بعد قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ در مورد چه چیزی‌ست؟ چرا این‌همه مهم است؟ به اندازۀ کافی روی وبسایت تمرکز دارید، حالا باید به اندازه کافی برای کلیک کردن جذبش کنید.
بازدیدکننده را هیجان‌زده کنید. یکی دیگر از احساسات قدرتمند هیجان است. هیجان و تشابهات فیزیولوژیکی پیچیدۀ آن، کاربر منفعل را به یک کاربر مشتاق بدل می‌کند.
وقتی شما به درستی بفهمید که چه چیزی مشتریانتان را تحریک می‌کند مشتریان باانگیزه به راحتی می‌آیند.برای مثال، فرض کنیم که شما مدیر املاکی هستید که به سرمایه‌گذاران واقعی املاک و مستغلات خدمات می‌دهید. شما نیازهای آن‌ها را می‌دانید، انگیزه‌هایشان را و نقاط ضعفشان را. “ای سرمایه‌گذاران، مشکلات اجاره‌ای شما حل ‌شده است! برای اطلاع از نازل‌ترین قیمت‌ها با مدیریت املاک ما تماس بگیرید.” امتیاز!
همۀ چیزی که بعد از این نیاز دارید اضافه کردن یک سرتیتر خوب است که در جای مناسب قرارگرفته باشد و ایجاد یک شماره تماس مربوط.
حالا، صفحه نخست سایت شما سودآور است.

کاربر را به جای اسکرول کردن به کلیک کردن ترغیب کنید

یکی از گرایش‌های طراحی سایت ایجاد سایت‌های پارالاکس است. ما با نقدی که از سایت Awwwards شده موافقیم که ” به عنوان یک اثر مد روز و مرسوم زیادی استفاده شده.” به نظر ما بیشتر آسیب‌زننده است، فقط به تأثیرات بصری سایت محدود می شود.
بیائید برگردیم به نکتۀ اول- چرا وبسایت شما وجود دارد. اگر وبسایت شما فقط برای انتقال اطلاعات است، پس مطمئن باشید، اسکرول کردن ممکن است بهترین حرکت باشد. اما اگر شما می‌خواهید کاری انجام دهید، پیشی بگیرید، و تغییر کنید، پس به جای اسکرول کردن، گوشه‌ها را برای کلیک کردن به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سرعت لود شدن صفحه را تا آنجا که ممکن است بالا ببرید

سرعت پائینِ باز شدن صفحه منجر به از دست دادن تعداد بالایی از کاربران خواهد شد. بر اساس تحقیقات، نیمی از کاربران وب انتظار دارند که صفحات در عرض ۲ ثانیه باز شوند.اگر صفحه در عرض ۳ ثانیه باز نشود، کاربر آن را به دنبال سایتی که سریع‌تر باز شود رها می‌کند. سرعت صفحه یکی از دو ترفند تکنیکی نرم‌افزاری‌ست که ممکن است شما را وسوسه کند از آن چشم‌پوشی کنید.
وقتی وال‌مارت سرعت بالا آمدن صفحه‌اش را بهبود بخشید، درآمدش به ازای هر ۱۰۰میلی ثانیه، ۱% افزایش پیدا کرد.
موزیلا وقتی ۲/۲ ثانیه سرعت وبسایتش را بالا برد در عرض یک سال ۶۰ میلیون بیشتر فایرفاکس دانلود شد. یاهو با اصلاح ۴۰۰ میلی ثانیه‌ از سرعت لودش، ۹ درصد ترافیک سایتش را بالا برد. از سوی دیگر، سرعت لود سایت آمازون یک ثانیه افت کرد و همین، ۶/۱ بیلیون دلار در خرده‌فروشی‌هایش هزینه برداشت.
سرعت لود مهم است. شما می‌توانید سرعت سایت خود را ارزیابی کنید و با استفاده از ابزار رایگان سرعت سنج گوگل آن را بهبود بخشید.

نتیجه گیری:

آیا وبسایت شما بیهوده فضا را هدر می‌دهد؟ آیا صرفاً مثل یک حفره‌ی خالی آنلاین است؟ برای همۀ پولی که صرف وبسایتتان کرده‌اید باید آن را به یک منبع درآمد خوب تبدیل کنید.
با نقطۀ پایانی در ذهنتان شروع کنید؛ هدف غایی وبسایتتان.
از اینجا به سمت هدفتان حرکت کنید، با تغییرات عملی و کاربردی که کاربرانتان را وادار کند آن کاری را انجام دهند که شما می‌خواهید.
منبع:
http://www.forbes.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.