فضای مجازی؛ تبلیغات در رسانه‌های جدید

فضای مجازی

ظهور اینترنت و رسانه‌های اجتماعی مجازی

شبکه‌های اجتماعی مجازی بر بستر اینترنت پدیده‌ای جدید است و به تبع آن تبلیغات در فضای مجازی تجربه جدیدی از تبلیغات برای صاحبان کسب و کار و آژانس‌های تبلیغاتی است. شاید بتوان گفت که حدود یک دهه بیشتر از تولد و رشد فزاینده استفاده از این پدیده نگذشته است. با ظهور گوشی‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی مجازی روزبه‌روز در سراسر دنیا جای بیشتری در زندگی روزمره مردم باز می‌کنند.
امروز غول‌های بزرگ اقتصادی دنیا بر بستر اینترنت بنا شده‌اند. گوگل که در ابتدای تولد خود تنها به عنوان یک موتور جستجوی روباتیک فعالیت خود را آغاز کرده‌بود با اعلام تشکیل هولدینگ آلفابت به عنوان یک امپراطوری بزرگ دیجیتالی در سراسر دنیا اعلام موجودیت کرده است. در کنار گوگل شبکه اجتماعی فیس بوک نیز برای عقب نماندن از غافله و رقابت با دیگران به فکر توسعه امپراطوری دیجیتال خود است. چندی پیش فیس بوک اعلام کرد که در یک روز، یک میلیارد نفر از جمعیت جهان در این شبکه آنلاین شده‌اند. خبر دیگر این است که هر دو شرکت گوگل(تحت هولدینگ آلفابت) و فیس بوک به همراه چند شرکت بزرگ در حال سرمایه‌گذاری و تحقیق برای اجرای طرحی هستند که اینترنت را به صورت رایگان در سراسر دنیا و در دورافتاده‌ترین نقاط مسکونی بشر قابل دسترسی کند.
بسیاری از مفاهیم، رفتارهای فردی و اجتماعی تحت تأثیر این پدیده نوظهور دچار تغییر و تحول شده‌اند. هر روز شاهد ظهور مدل‌های جدیدی از ارتباطات میان فردی هستیم. و به تبع آن مفاهیم جدید ظهور می‌کنند. سرعت گسترش استفاده از فضای مجازی آن‌قدر زیاد است که به سختی می‌توان در چرایی و چگونگی ظهور مفاهیم و روابط جدید حاصل از آن تأمل کرد و به بحث درباره آن پرداخت.
رسانه‌های اجتماعی در بستر شبکه‌های اجتماعی پدید آمدند و به تدریج رسانه‌های اجتماعی به عنوان رسانه‌های فردی در مقابل رسانه‌های گروهی قدرت گرفته و عرض اندام می‌کنند. در چنین شرایطی رسانه‌های گروهی نمی‌توانند از تعامل با رسانه‌های اجتماعی دوری کنند. با گسترش نفوذ رسانه‌های اجتماعی در جوامع، مرجعیت رسانه‌های گروهی بزرگ مانند رادیو و تلویزیون کمرنگ‌تر می‌شود و دربرابرآن خوراک رسانی از شبکه‌های اجتماعی به رسانه‌های گروهی بیشتر می‌شود. چنانچه شاهدیم بسیاری از موضوعات ابتدا در بستر شبکه‌های مجازی تبدیل به موضوع افکار عمومی می‌ شوند و رسانه‌های گروهی را وادار می‌کنند تا در مقابل به موضوعات جدید افکار عمومی وارد شوند و به آن‌ها بپردازند.

جدول۱- تفاوت بین رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی

رسانه‌ اجتماعیرسانه‌ی سنتی
پخش سریع و عملی اطلاعات به مخاطبان خاصدسترسی به مخاطبان بیشتر
سرعت انقضای پیامتداوم درازمدت واقعیت اطلاعات
سطح زیاد تقابل، بازخوردسطح کم تقابل، بازخورد
نبود مکانیزهای کنترلمکانیزم‌های کنترل
کاربران آداب استفاده را فراهم می‌کنندفراهم کردن اشکال مخصوص آداب/عادات استفاده
بازتاب ذهنی(درونی) اطلاعاتادعای واقع‌نگری
کمتر رسمی، بیشتر رویکرد شخصیزبان رسمی، نهادینه کردن

تبلیغات در فضای مجازی

به همین دلیل است که موضوع فضای مجازی بستری فوق‌العاده برای تبلیغات است. در حال حاضر دست اندرکاران کانون های تبلیغاتی با سیل مشتریانی مواجه اند که مشتاق تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هستند. فضای مجازی بستری برای تبلیغات فراهم می کند که می تواند رقیبی بزرگ برای تبلیغات بر بستر رسانه‌های سنتی باشد. شما شاید بتوانید با کمترین پرداخت هزینه بیشترین مشتریان هدف خود را در اختیار داشته باشید. اما این نکته را هم در نظر بگیرید که تبلیغات انبوه در فضای مجازی انواع و روش‌های گوناگون انجام می‌شود. و آنچه بیشتر در ایران تبلیغ می‌شود بیشتر به صورت اسپم و پیام های ناخواسته از راه ایمیل و شبکه‌های مجازی تلفن هوشمند مانند وایبر، واتس آپ و تلگرام به مخاطب ارسال می‌شود و همین امر ممکن است به همان میزان که انتظار بازدهی تبلیغات هدفمند خود را دارید به ضد تبلیغ علیه شما، برند و کسب و کارتان تبدیل شود. پس توصیه می کنیم پیش از ورود به عرصه تبلیغات در فضای مجازی از مشاوره متخصصان تبلیغات استفاده کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.