فیفا و استفاده تبلیغاتی از جنجال مالی

برندهای حامی فیفا
پس از اینکه برخی از برندهای حامی مالی بزرگ فیفا، از جمله کوکاکولا و مک دونالد، با انتشار بیانیه‌های جداگانه خواهان استعفای سب بلاتر از ریاست فیفا شدند، به نظر می‌رسید اتحاد بزرگی از برندهای حامی فیفا برای استعفای سب بلاتر تشکیل شده است. اما آدیداس در موضع‌گیری اخیر خود نشان داد که برای استعفای بلاتر تمایلی ندارد. آدیداس معتقد است که باید تغییرات گسترده ای در فیفا انجام شود. آدیداس راه دیگری را پیش گرفته است و در مورد روند اصلاح در فیفا صحبت کرده است. برخی از شرکت‌ها نیز سکوت کردند. aرکت کیا وابسته به هیوندای و شرکت روسی گاز پروم در این باره صحبتی نکرده اند.

برندهای حامی فیفا و فساد مالی

تلاش حامیان مالی برای انجام تغییر و تحول بر مبنای خواسته آنها موضوع جدیدی نیست. حامیان بزرگ مالی یک موسسه غیر انتفاعی، یک رویداد در مواردی به اندازه سرمایه‌داران بزرگ یک شرکت قدرتمند می‌شوند. از این منظر ورود برندهای جهانی به دخالت در ماندن و نماندن رئیس فیفا که به تازگی پرونده جنجالی فساد مالی اش به سرتیتر اخبار تبدیل شده است قابل توجه است. در نگاه اول به نظر می‌رسد که برندهای بزرگ حامی فیفا مانند کوکاکولا و مک دونالد نگران وجهه برند خود هستند. در واقع نمی خواهند مهر حامی “فساد در فیفا” به پیشانی داشته باشند. اما آدیداس واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. آیا آدیداس دوست دارد چهره برند خود را مخدوش کند؟

فرصت تبلیغاتی بزرگ

حالا روی دیگر سکه را نگاه کنیم. رویدادی جنجالی اتفاق افتاده است. پرونده‌های فساد در فدراسیون جهانی فوتبال به دلیل محبوبیت این ورزش در سراسر دنیا دنبال می‌شود. هر خبری در این مورد در سرتیتر اخبار دنیا قرار می‌گیرد. اگر با ریزبینی بیشتری نگاه کنیم می بینیم که این پرونده یک فرصت خوب خبری برای تبلیغات حامیان مالی است. مشاوران تبلیغاتی باید دست به کار شوند. به نظر می‌‌رسد برندهای حامی بزرگ فیفا می توانند از این فضا بهره تبلیغاتی خوبی ببرند. یک مشاور تبلیغاتی هوشمند می‌گوید که می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد. برندها در چنین جنجالی بهتر دیده می شوند. با این نگاه موضع‌گیری برندها در این جنجال هوشمندانه به نظر می رسد. صدور یک بیانیه می‌تواند نام یک برند را در صدر اخبار دنیا ببرد. تقاضای استعفای سب بلاتر می تواند چهره خوبی از برند در ذهن مخاطب تصویر کند. سرتیتر شدن نام برند در اخبار سراسر دنیا و ایستادن در جبهه سفید. آیا این فوق العاده نیست؟
اگر از این زاویه به موضع گیری آدیداس نگاه کنیم می‌توانیم حدس بزنیم که آدیداس آلمانی هم نمی‌تواند چنین فرصتی را از دست بدهد. این شرکت که پیش از این برای به ریاست رساندن سب بلاتر در فیفا نیز تلاش کرده بود، به این سادگی نمی تواند درخواست استعفای فوری را مطرح کند. از سوی دیگر نمی خواهد این فرصت تبلیغاتی را از دست بدهد. آدیداس جبهه سیاه را برمی‌گزیند. اما به نظر تیتر بهتر و جنجال‌تری برای دنیا دارد: آدیداس راضی به استعفای بلاتر نیست.

کدام‌یک بیشتر سود می‌برند؟

به نظر می‌آید تشخیص اینکه چه کسی در این بازی تبلیغاتی بیشتر سود کرده است کمی دشوار باشد. اما آنچه مسلم است برندهایی که سکوت می کنند بهره ناچیزی از این فرصت فوق‌العاده می برند. در واقع نمی توانند به تیتر اخبار را یابند. شاید در نهایت در انتهای خبر یا گزارش مثلا بنویسند: شرکت کیا سکوت کرده است. این برند ها در جبهه خاکستری ایستاده اند. حاضر نیستند هزینه ریسک ورود به این جنجال را بدهند. سهم کمی از اخبار می‌برند اما ریسک کمتری را متحمل می‌شوند.

فیفا
فدراسیون بین‌المللی فوتبال

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.