لوگوی گوگل بعد از شانزده سال تغییر کرد

لوگوی گوگل

نیاز به یک لوگوی گوگل جدید

به تازگی گوگل که حالا قسمتی از سهام شرکت آلفابت را داراست طرح لوگوی جدیدش را به بازار عرضه کرد.
لوگوی گوگل قدیمی، طراحی شده در سال ۱۹۹۹، با حروف سریف طراحی شده بود. طرح لوگوی گوگل جدید با حروف سان سریفِ(حروف بدون زائده‌ی تزئینی)رنگی‌ست که “پروداکت سنس” نام دارد.
تغییر دیگری که احتمالاً شما هم پیش از این متوجه شده‌اید این است که نقاط سبز و آبی و نارنجی و قرمز انیمیشنی به لوگوی گوگل جدید اضافه شده‌اند. این نقاط که مانند موج آب پیچ می‌خورند شکل فرم‌های مواج اکولایزر صدا را تقلید میکنند و مانند اپلیکیشن‌های جدید موبایل و سایر ابزارهایی که تا کنون پدید آمده‌اند قطعا با گذشت زمان واکنش‌های گوناگونی را برمی‌انگیزند.
بزرگ‌ترین پیام گوگل، یعنی لوگوی گوگل، تغییر کرده است؛ بیشتر از زمانی که شانزده سال پیش موتور جستجوی گوگل به‌وجود آمد. از آن زمان آنها فهمیده‌اند که خودشان را طراحی ماشین، نقشه‌‌برداری جهانی، فروش آگهی‌ و تبلیغات تجاری و صاحبان کمپانی‌های عرض و طویلی مثل یوتیوب غرق کردند.
اشتراک درهم و برهم و بی‌نظم، مردم (و سرمایه‌گذاران) را عصبی می‌کند. شرکت آلفابت جدید محدودهی عملکرد گوگل را برای گوگل، نِست لَبزو کالیکو کاهش می‌دهد. هم‌چنین برای بیزینس‌های دیگری مانند گوگلX،گوگل کپتال و گوگل وِنچِرز. و این است دلیل نیاز گوگل به یک لوگوی گوگل جدید.
نه چون مردم از آن لوگوی گوگل قدیمی خسته شده بودند. بلکه چون لوگوها نماد تصویری‌اند. این نمادها نشان می‌دهند که به عنوان یک جامعه‌ی برند چه کسی هستیم.
گیرنده‌های ما فوراً پردازش می‌کنند که این برند چه هویتی دارد، چه معنایی میدهد و اینکه آیا باید به آن نزدیک شویم یا از آن اجتناب کنیم. نمادهای دیگری چون قوس‌های طلایی مک‌دونالد، صدای خش‌خش نایک یا پرچم سیاه داعش را درنظر آورید؛ متوجهید که این نشانه‌ها در لحظه روی ادراک و تصور ما تأثیر می‌گذارند.
وقتی برند یک شرکت تغییر می‌کند، حتی در خلال تجدید سازمان درونی مثل آنچه برای گوگل اتفاق افتاد، برای رهبران برند بجا و ضروری‌ست که آن تغییر را نشان بدهند. این تغییر ایجاب می‌کند که گوگل روی تصویر بیرونی خود تأمل کند.
برای بسیاری از مردم تغییر لوگو و وب‌سایت شروع و پایان همه‌ی آن چیزی‌ست که از برندینگ می‌دانند.

عجله نکنید!

گوگل بیش از هر کسی آگاه است که برندینگ حقیقی طرز تفکری‌ست که فرهنگ درونی و بیرونی سازمان شما می‌شود. برند نه تنها می‌گوید که چطور نگاه می‌کنید بلکه می‌گوید که چطور عمل می‌کنید.
نمادها فقط قسمتی از داستان یک برند استراتژیک هستند که شامل میراث مشترک شما می‌شوند؛ آنچه که به آن باور دارید، فرهنگ گروهی‌تان، چیزی که شما نیستید و هرگز هم نمی‌خواهید که باشید، و رهبران شما. و البته نمادها.
هنگامی که این عناصر در همه‌ی سطوح سازمان شما درگیر شدند شما از آئین و آدابی خاص به یک فرهنگ می‌رسید و از بی‌معنی و بیهوده بودن گذر می‌کنید و به معناداری و هدفمندی می‌رسید. آنچه درون شما و سازمانتیان اتفاق می‌افتد در بیرون طنین‌انداز می‌شود.
به جای یک سازمان ناشناخته و ناآشنا، به یک جامعه‌ی سازمانی معتمد و بابصیرت و همدلی تبدیل می‌شوید.آنچه انجام می‌دهید بیرون از دیوارهای ساختمانتان را تکان می‌دهد و در جهان به طور گسترده موج می‌اندازد.
و این فقط در مورد یک لوگو نیست. این در مورد یک راه بازسازی دنیاست با توجه به نقطهنظر و دیدگاه خودتان. شما به یک اپل، یک نایک، یک گوگل تبدیل می‌شوید.
برگردیم به لوگوی گوگل جدید. نماد آن‌ها.
نمادها می‌توانند با همه‌ی حواس درگیر شوند: بینایی(مثل لوگوی جدید گوگل)، صدا، بو، لامسه و چشایی. اگر گوگل افکت‌های صوتی به چهار دایره‌ی رنگی انیمیشنی اضافه می‌کرد SFXها هم تصویری می‌شدند.
نمادهای بصری گوگل نه تنها شامل لوگوی گوگل می‌شوند، بلکه همچنین وبسایت، چهره‌ی رهبران مشترک آن-لری پیج، سرگئی بیرین و اریک اشمیت- رنگ‌های مشترک سبز و آبی و نارنجی و قرمز، کافه تریای گوگل و حتی فیلم “دوره‌ی انترنی” که جایگاه خودش را در نمایش بصری گوگل دارد. دفتر ساختمان مرکزی هم نماد است. همانطور که می‌دانید ساختمان دفتر مرکزی اپل هم در حال حاضر در دست ساخت است و برای سال ۲۰۱۶ آماده‌ی بهره‌برداری‌ست.
مایلی ساروس را در شبکه‌ی موزیکMTV دیدید که جایزه‌ی هفته گذشته را برد؟ او هرباری که روی سن می‌آمد لباسش را عوض می‌کرد. این ممکن است به نظر کمی زیادی بیاید اما مد عمومی پر زرق و برق و کلیشه‌ای آن را طلب می‌کرد. نمادهای تصویری جزء جدایی ناپذیری از تلاش مایلی هستند برای فاصله گرفتنش از گذشته‌ای که در دیزنی فعالیت می‌کرد. او مدام برندهایش را برای بینندگان و شنوندگان عمومی‌اش بازسازی می‌کند.
لوگوی جدید گوگل یک ژست بصری‌ست که نماد تغییر و تحولی‌ست که نشان از آینده‌ی درخشان این شرکت دارد. گ.گل همیشه مردم را هیجان‌زده و مجذوب نگه می‌دارد که ببینند بعد از این چه اتفاقی می‌افتد.
اگر این چیزی شبیه اتفاقی‌ست که قبلا هم در گوگل افتاده لازم نیست زیاد منتظر بمانیم.
منبع:
http://www.forbes.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.