کوکاکولا؛ بررسی آگهی جنبه کوکایی از زندگی

بررسی آگهی کوکاکولا

بازار هدف آگهی کوکاکولا

این آگهی بخشی از کمپین “coke side of life کوکا کولا است. این کمپین جایزه خلاقیت سال ۲۰۰۷ را از آن خود کرده است. بازار هدف این آگهی بین المللی است و تمام افراد و سنین دنیا را در نظر گرفته است.مصرف کنندگان عمومی محصول کوکا کولا را هدف قرار داده و با شعار welcome to the coke side of life به صورت هوشمندانه ای القا می کند که مصرف محصول کوکا کولا بخشی از زندگی هر فرد را در بر می گیرد. وجود طیف رنگهای مختلف که به صورت مدادهای رنگی از دهانه کوکا کولا بیرون آمده و در انتها باز می شود می تواند تداعی کننده مخاطبان گسترده در اقصی نقاط دنیا باشد. رنگ های متنوعی که از سرچشمه اصلی(دهانه بطری کوکاکولا) مانند جویباری جاری می شود می تواند دلالت بر گستره توزیع این محصول داشته باشد.

تحلیل روانشناسی

شهرت محصول کوکاکولا به رنگ قرمز آن است. به طور معمول کوکاکولا در تبلیغات خود از رنگ قرمز با سایر ترکیب ها برای حمایت از سایر عناصر و سمبول های استفاده می کند. در تصویر بالا یک بطری کوکاکولا به صورت بدیهی با رنگ قرمز نشان داده شده. در واقع آگاهی از مفهوم رنگ قرمز در سمبول کوکاکولا به عنوان یک اصل بنیادی از محصولات کوکا کولا و تمیز دادن آن از دیگر محصولات اهمیت دارد.
پراکنش رنگ ها یا به عبارتی انفجار رنگ ها، تداعی کننده لحظه باز شدن در نوشابه و پراکنده شدن گاز یا صدای آن است. به عبارت دیگر این انفجار رنگ ها نوعی شادی و نشاط پس از مصرف کوکا کولا را تداعی می کند.
بین تمام مدادهای رنگی، مداد قرمزی از دیگران متمایز شده بالای تصویر یک صورتک خندان(اسمایلی) به رنگ قرمز کشیده شده است که با ارجاع به نماد قرمز کوکاکولا که در بالا اشاره شد می تواند این پیام مستتر را تداعی کند که نوشیدن کوکاکولا بر لب مصرف کننده خنده نشانده است. تمایز مداد قرمز در کنار بقیه رنگ ها نشان می دهد، ایده های مربوط به کوکاکولا بر دیگران برتری بیشتری دارد.
شعار welcome to the Coke side of life (به سمت “کوکا”ی زندگی خوش آمدید) در وسط آگهی قرار داده شده و مرتبط است با مصرف کننده عمومی کوکاکولا که محصول را می نوشد. عبارتی که توضیح می دهد ایده های درباره ترغیب اینکه نوشیدن کوکاکولا یک عنصر از وجهی از زندگی مردم است.
متن در این تبلیغ کوکاکولا دال به عنوان یک دلالت کننده در وسط تصویر آورده شده است. نشانه ها یک کل است در متن چاپی ““Welcome to the Coke side of life”.
این شعار مخاطب را به سه چیز هدایت می کند:
۱٫ دعوت مخاطبان پیام برای مصرف محصولات نوشیدنی کوکا
۲٫ برای القای این نکته به مخاطبان که کوکا کولا بهترین محصول برای نوشیدن است.
۳٫ برای تحت تاثیر قرارد دادن مخاطب جهت اینکه کوکا کولا بخشی از زندگی مردم است.

تحلیل فرهنگی

همانگونه که در بخش بازار هدف اشاره شده این آگهی مخاطبان خود را در سراسر جهان جست و جو می کند. به همین دلیل ماژیک های با تنوع رنگی فراوان به نوعی می دهد که کوکاکولا از هر رنگ، نژاد و فرهنگ در دنیا، دارای مصرف کننده و طرفدار است. در واقع تنوع های رنگی نماد فرهنگ های گوناگون یا ملل مختلف است.
از این تنوع رنگ به همراه شعار مورد استفاده در آگهی پیامی مستتر را برداشت کرد؛ طیف الوانی که از دهانه کوکا کولا بیرون آمده است تداعی کننده این است که جنبه کوکاکولایی زندگی زبان مشترک تمام ملل یا فرهنگ ها است و کوکاکولا به نوعی تمام این تنوع را درکنار خود نشانده است. همچنین به نوعی می تواند تنوع رنگ اشاره به ذائقه های مختلف داشته باشد.
وجود اسمایلی(صورتک لبخند) در بالای تمام عناصر بصری، سمبل فرهنگ یا زبان خودمانی است و این اسمایلی کوچک، فونت رسمی شعار اصلی آگهی را کمی تلطیف می کند. ضمن این اینکه زبانی بصری است که در تمام زبان ها به یک شکل خوانده می شود. لبخند در کمپنین های پیشین کوکا کولا از عناصر موفق تبلیغاتی این شرکت بوده است.
نکته دیگر حائز اهمیت در مورد اسمایلی کوچک استفاده شده در این آگهی شاید توجه طراح آگهی به فرهنگ گفت و گوهای مجازی، از جمله چت، یا مکاتبات فضای محازی است که تب آن در سال تولید آگهی (۲۰۰۷) در بین کاربران جوان اینترنت فراگیر شده بود.

تحلیل هنری

این آگهی در یک قاب سفید عمودی طراحی شده است. اگر از ضلع عمودی، این کادر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم، بطری قرمز کوکاکولا و شعار این پوستر در سمت پایین صفحه سنگینی می کند. از آنجایی که قدرت رنگ قرمز به عنوان سنگین ترین رنگ بصری می تواند بسیاری از عناصر بصری موجود در کادر را خنثی کند در ابتدا چشم مخاطب به سمت پایین صفحه و قسمتی که بطری قرمز قرار دارد متمایل می شود. شعار نیز در این منطقه وجود دارد و از این نظر به نظر می رسد که طراح بیش از همه بر المان های بطری و شعار تاکید دارد.
در نیمه بالای این کادر ماژیک های رنگی وجود دارد. تقسیم بندی رنگ های این ماژیک ها به گونه ای است که اگر نیمه سمت چپ این مازیگ ها را به طور مستقل نگاه کنیم، یک طیف رنگین کمان را مشاهده خواهیم کرد. درصورتیکه که در سمت راست تصویر طیفی از رنگهای خنثی را خواهیم دید. با این وجود طراح با اضافه کردن دو طیف سرد و گرم آبی و سرد در مرکز صفحه و رنگ قهوه ای میان طیف طوسی و مشکی مانع گستتگی طیف رنگی نیمه چپ و راست تصویر از یکدگیر شده است.
تمام چیدمان در ظاهر غیر منطقی برای منظوری خاص طراحی شده. برای کشاندن چشم به سمت تضاد رنگی گرمترین و سرد ترین رنگ ها (قرمز و آبی). در سمت راست تصویر تنها یک ماژیک قرمز میان طیف رنگ آبی خود نمایی ویژه می کند. ماژیکی با ارتفاع بلند تر از دیگران طیف رنگین کمانی نیمه چپ را به دو نیم تقسیم کرده و حضور آن از منطق دیگر رنگهای این رنگین کمان بهره نمی برد. به همین دلیل و با بهره از تضاد رنگ های آبی و قرمز و با کمک گرفتن از رنگ های خنثی سمت راست، چشم بیننده از بین این همه مسیر منحنی از بطری کوکا کولا به سمت نوار قرمز حرکت می کند تا در آخر به یک المان ریز با درجه خاکستری پایین تر از تمام المان های موجود می رسد؛ اسمایلی (صورتک لبخند) که با ماژیک قرمز کشیده شده و از دور به سختی دیده می شود.

کوکاکولا
Brand: کوکاکولا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.